Selasa, 2 Jun 2009

Orang Asli diancam kerana mempertahankan hak

Salam sejahtera dan salam perpaduan,

Disini saya ingin meluahkan keresahan hati masyarakat kami Orang Asli, yang merasa amat kesal dengan keputusan mesyuarakat kerajaan Negeri (Ruj.(3)com.PTG.PHG:13/168 Jld.1 bertarikh 19FEBRUARI 1998. Pindaan 2006. Atas arahan melupuskan tanah masyarakat kami Orang Asli, ini kerana keputusan mesyuarat tersebut langsung tidak mengambilkira sentiviti dan kreadibiliti sesuatu kaum, keputusan mesyuarat tersebut telah menyebabkan masyarakat kami banyak kehilangan tanah akibat dirampas begitu saja walau pun di dalamnya terdapat bukti-bukti kukuh seperti makam-makam, kubur-kubur, kebun-kebun getah dan dusun-dusun buah-buahan serta pelbagai bukti, sehinga tanah-tanah masyarakat kami semakin mengecil, menyebabkan masyarakat Orang Asli tidak dapat lagi meneruskan sambutan kebudayaan seperti juga di Sabah, dalam suku Jahut dipanggil “Hari Muyang”.

Kami masyarakat Orang Asli juga sesunguhnya amat begitu terkilan dengan tindakan tersebut, sepatutnya sekiranya kerjaan mahu menentukan apa-apa dasar pembanggunan yang melibatkan adat dan budaya Orang Asli, seharusnya bersama kaum itu sendiri, sepertimana yang dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat di Negeri Perak dan Selangor, yang menubuhkan Ahli Jawatankuasa khas menjaga hak Orang Asli, bukan hanya diwakili oleh JHEOA. Disini jelas bahawa Pakatan Rakyat lebih menghormati hak rakyat berbanding BN.

Sikap pihak yang berkewajipan yang sentiasa menuding jari tidak mengaku kesilapan juga amat dikesali, sepatutnya mencari punca bagaimana sesuatu permasalahan itu berlaku dan mencari jalan untuk menyelesaikan masalah tersebut, sebaliknya mereka dengan sengaja memutarbelitkan fakta, sehinga Akta kanun tanah Negara, Akta Orang Asli 1954 (Akta 134) pindaan 1974, Perlembagaan Persekutuan, UN-DRIP dan pelbagai lagi Akta serta Perlembagaan yang menjamin hak rakyat pun dapat digunakan untuk mendiskriminasikan hak rakyat termasuk hak masyarakat kami.

Ini amat jelas sekali bahawa pihak Kerajaan Negeri telah menyalahgunakan kuasa yang ada mendiskriminasikan masyarakat kami dan mencabuli hak asasi serta tidak menghormati fakta sejarah, Agama (Anamisme), adat resam dan budaya masyarakat kami Orang Asli sebagai Orang asal di Negara ini. saya juga pernah digertak akan ditangkap dibawah ISA sekiranya perkara tersebut dikemukakan kepihak atasan.

Sedangkan sekiranya perkara tersebut tidak ditanggani segera pastinya akan menggundang permasalahan yang lebih besar seperti rusuhan kaum, akibat tidakan Kerajaan yang telah memajak tanah masyarakat kami kepada pihak swasta serta pihak individu melayu dan cina, sedang kelulusan tersebut adalah daripada pihak Kerajaan.

Oleh itu saya mohon kejasama pihak-pihak yang berkenaan untuk mengkaji semula perkara tersebut demi perpaduan dan keharmonian kaum di Negara ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan